|
|
Cząstki stałe i system oddechowy człowiekaCząstki stałe znajdujące się w powietrzu mogą być niebezpieczne dla naszego zdrowia. Ich toksyczność zależy od ich składu chemicznego i rozmiarów: czym mniejsza cząstka, tym łatwiej może dotrzeć do najdalszych części naszego systemu oddechowego. Naukowcy postanowili zatem klasyfikować cząstki do dwu grup nazywanych PM10 i PM2,5. |
“PM” to skrót od angielskich słów "Particulate Matter", co oznacza cząstki stałe. PM10 to cząstki, których średnica nie przekracza 10 mikronów; PM2,5 - 2,5 µm (1 mikron to dawna nazwa 1 mikrometra (µm) = 10-6 m). Od rozmiaru cząstek unoszących się w powietrzu zależy jak głęboko mogą one wniknąć do naszego systemu oddechowego oraz jak szybko i w jaki sposób mogą zostać stamtąd usunięte. |
Z wyróżnionych dwu grup cząstek, PM2,5 są najbardziej niebezpieczne dla naszego zdrowia gdyż są bardzo małe. Mogą dotrzeć do najdalszych zakątków płuc, składających się z 600 milionów pęcherzyków płucnych. Może to spowodować problemy z oddychaniem, podrażnienie, zapalenie, a nawet wywołać raka płuc. |
|
|
Skład chemicznyToksyczność cząstek stałych w dużym stopniu zależy od ich składu chemicznego. Decyduje on o tym jak nasze ciało i system oddechowy zareagują na wdychane cząstki. Toksyczne zanieczyszczenia powietrza dołączają się do cząstek stałych i wraz z nimi unoszą się w powietrzu. Niektóre cząstki mogą więc być nośnikami groźnych substancji chemicznych, takich jak pestycydy czy metale ciężkie. Te toksyczne substancje dostają się następnie do płuc wraz z cząstkami stałymi, a tam mogą być wchłaniane do krwi lub tkanek. |
|
Zanieczyszczenia powietrza jest istotnym źródłem cząstek stałych, zwłaszcza tych najmniejszych, które są najgroźniejsze dla naszego zdrowia. Cząstki emitowane z silników diesla są mniejsze niż cząstki z silników spalinowych. Emisje cząstek stałych a silników diesla zostały ostatnio bardzo ograniczone, np. dzięki zastosowaniu filtrów.
|
O tej stronie:Autor: J. Gourdeau, LAMP Clermont-Ferrand, Francja |