|
|||
|
|
2. Jaki będzie świat po ociepleniu?
Ćwiczenie 1
|
1. Odpowiedzcie na pytania indywidualnie lub w grupacha) Co to jest scenariusz? Co różni scenariusze klimatyczne od prognozy pogody? b) Wszystkie scenariusze używane przez naukowców tworzących modele klimatyczne zakładają, że nawet jeśli teraz powstrzymamy wzrost emisji gazów cieplarnianych, to i tak temperatura w atmosferze będzie się podnosić przez następne stulecie, a poziom morza będzie się podnosił przez następne tysiąclecie. Dlaczego tak się stanie? |
2. Znajdź argumenty za i przeciw
|
|
Wyższe temperatury mogą doprowadzić do częstszych i gwałtowniejszych opadów. To może na przykład wpłynąć na uprawę pomidorów, ponieważ szkodzi im grad i zalewanie, potrzebują one w okresie wzrostu równomiernej dostawy wody i światła. W ten sposób wyższa temperatura dotknie hodowców pomidorów, ponieważ uzyskają oni mniejsze plony. Być może dotkną także Ciebie, bo będziesz musiał płacić więcej za pomidory? |
Tekst powyżej opisuje wpływ zmian klimatycznych na zbiory pomidorów, na hodowców i na Ciebie. Takie zmiany mogą też bezpośrednio wpływać na twoje życie, na przykład imprezy organizowane na świeżym powietrzu czy zawody sportowe mogą zostać odwołane z powodu złej pogody.
Przygotuj tabelę jak ta powyżej i napisz jak poszczególne elementy i zjawiska klimatyczne mogą wpłynąć na twoje życie. Sklasyfikuj te konsekwencje jako pozytywne albo negatywne (zauważ że nie wszystkie pola muszą zostać wypełnione - być może są zjawiska klimatyczne/zmiany, które wydają Ci się TYLKO pozytywne albo TYLKO negatywne). |
3. Scenariusze klimatyczne i emisja CO2 |
|