
 > Polski > Climate Encyclopaedia > Troposfera > podstawy > 2. Efekt cieplarniany, promieniowanie i biosfera > * Ćwiczenie 3
   
    |  
      
        | 
      | 
    
       
Troposfera
Wiadomości podstawowe     | 
  
  
     
      Promieniowanie cieplne i gazy cieplarniane
Ćwiczenie 3      | 
  
  
    |  
      
 Szklarnia jako model troposfery 
Poniższe eksperymenty pozwalają się przekonać czy kolor podłoża ma wpływ na powstawanie efektu cieplarnianego. Przeprowadź eksperymenty w pomieszczeniu gdzie nie ma silnego przepływu powietrza (np. przeciągu), i gdzie jest dobry dopływ promieniowania słonecznego (najlepiej w słoneczny dzień. 
  Potrzebne materiały: 
| 
 2  | 
 Okrągłe, szklane, niskie naczyńka (średnica ok. 10 cm)  |  
| 
 2  | 
 Przyrządy pomiarowe z czujnikami temperatury, pokazujące taką samą temperaturę w tych samych warunkach  |  
| 
 1  | 
 Kartka białego papieru lub kartonu o średnicy powyżej 10 cm  |  
| 
 1  | 
 Kartka czarnego papieru lub kartonu o średnicy powyżej 10 cm  |  
| 
 1  | 
 Materiał izolacyjny (np. deska drewniana)  |  
| 
 1  | 
 Duży kawałek kartonu lub innego materiału aby osłonić naczyńka przed promieniowaniem słonecznym w czasie przygotowania eksperymentu  |  
| 
 1  | 
 Zegar z sekundnikiem  |   
W czasie przygotowywania eksperymentu bezpośrednie promieniowanie słoneczne nie powinno docierać do obu  „szklarni”. W czasie trwania eksperymentu natomiast powinny one być równocześnie wystawione do Słońca.       | 
  
   
     
       Przygotuj eksperyment tak jak pokazano na rys. 1. 
Oba naczyńka są umieszczone denkami do góry na dwu kartkach papieru i czujnikach temperatury. Czujniki temperatury nie powinny dotykać ani szkła, ani papieru i być umieszczone pośrodku.
  E1   Oświetl obie „szklarnie" równocześnie światłem słonecznym.  Notuj w tabeli temperaturę w regularnych odstępach czasu. Sam wybierz jak często będziesz wykonywał odczyty.
 
  
     | 
      | 
     
      
         
           
                        | 
         
         
            | 
         
         
          | 
              
               Rysunek 1: Przygotowanie eksperymentu dotyczącego efektu cieplarnianego © 2004 Seesing, Tausch Universität-Duisburg-Essen, Duisburg
             
           | 
         
       
     | 
  
  
    |  
       Wyniki pomiarów:  
| 
 Czas w sekundach  | 
 0  | 
       | 
       | 
       | 
       | 
       | 
        | 
        | 
        | 
        | 
        | 
        | 
      |  
| 
 temperatura nad białą kartką [°C]  | 
    | 
    | 
    | 
      | 
      | 
    | 
    | 
    | 
    | 
    | 
    | 
    | 
  |  
| 
 temperatura nad czarną  kartką [°C]  | 
    | 
    | 
    | 
    | 
    | 
    | 
    | 
    | 
    | 
    | 
    | 
    | 
  |        | 
  
   
     
      
         
           
                        | 
         
         
            | 
         
         
          |  
             
               Rysunek 2: szklarnie  a: z białym, b: z czarnym podłożem © 2004 Seesing, Tausch Universität-Duisburg-Essen, Duisburg
             
           | 
         
       
        | 
      | 
    
       
| 
 T1  | 
 Zaznacz poprawną odpowiedź: 
Temperatura w szklarniach a i b (rys. 2) po kilkugodzinnym wystawieniu na bezpośrednie promieniowanie słoneczne jest 
q taka sama  q wyższa w a niż w b q niższa w a niż w b  |        | 
  
  
    |  
         
 
| 
 Z 2  | 
 Uzasadnij swoją odpowiedź. Użyj określeń: "kolor podłoża", "promieniowanie słoneczne" i "promieniowanie cieplne".  |   
       | 
  
   
     
      
         
           
                        | 
         
         
            | 
         
         
           
            Rycina 3: Szklarnia jako model © 2004  Seesing, Tausch Universität-Duisburg-Essen, Duisburg
            | 
         
       
     | 
      | 
     
      
         
           
                        | 
         
         
            | 
         
         
           
            Rycina 4: Środowisko przyrodnicze: "Naturalna szklarnia"  © 2004  Seesing, Tausch Universität-Duisburg-Essen, Duisburg
            | 
         
       
     | 
  
  
    |  
         
 
| 
 Z 3  | 
 Na ryc. 3 widać szklarnię z 3 oknami różnych rozmiarów na dachu. Rozmiary okien w stosunku do powierzchni całego dachu odpowiadają udziałowi czterech głównych gazów cieplarnianych w tworzeniu się efektu cieplarnianego. Przypisz nazwy gazów cieplarnianych do odpowiednich okien poniżej w zależności od wielkości ich udziału w tworzeniu efektu cieplarnianego.     |        | 
  
       
           
                        | 
        
         
            | 
        
         
          | 
              
               (rys. 1 - powierzchnia z wyłączeniem okien)1. _______________  2. _______________  3. _______________  4. _______________            
           | 
        
  
    |  
         
 
| 
 Z 4  | 
 Tabela pokazuje różne części modelu szklarni z ryc. 3. Uzupełnij tabelę wpisując którym częściom środowiska przyrodniczego one odpowiadają (druga kolumna) i określ ich wpływ na promieniowanie słoneczne i cieplne (trzecia kolumna).   |        | 
  
  
    |  
         
 
| 
 symbole w modelu szklarni   | 
 elementy środowiska przyrodniczego  | 
 wpływ na promieniowanie słoneczne i cieplne   |  
| 
 Słońce 
 | 
  
  | 
   
   | 
   
   |  
| 
 szklany dach  | 
  
  | 
   
   | 
   
   |  
| 
 ziemia pokryta roślinnością i ogrodnik 
 | 
  
  | 
   
   | 
   
   |  
| 
 białe zaslony  | 
  
  | 
   
   | 
   
 |  
| 
 biały stół  | 
  
  | 
   
   | 
   
   |   
 © 2004  Seesing, Tausch Universität-Duisburg-Essen, Duisburg     | 
  
  
    |  
         
O tej stronie:
Autorzy: M. Seesing, M. Tausch - Universität Duisburg-Essen, Duisburg / Niemcy Ostatnia aktualizacja: 2004-05-13 Tłumaczenie na język polski: dr Anita Bokwa, Uniwersytet Jagielloński, Kraków     | 
  
 © ESPERE-ENC 2013  | www.espere.net