espere Environmental Science Published for Everyobody Round the Earth
Printer friendly version of this page
Strona główna    Strona ESPERE International    Forum ESPERE    !GIFT2010!    Kontakt   
Międzynarodowe Towarzystwo Naukowe ESPERE
Projekt ESPERE-ENC
Projekt
Aktualności
Dokumentacja
Dla nauczycieli
* Warsztaty
* Materiały
Dla uczniów
ENCYKLOPEDIA KLIMATOLOGICZNA
O klimacie pokrótce
Forum
Newsletter
Lista linków
Uwagi techniczne
     

Materiały edukacyjne przygotowane przez krakowskich nauczycieli w czasie drugich warsztatów ESPERE-ENC (jesień 2003)


Autor: Barbara Orchel, XXXI L.O., Kraków

Temat: Badanie zanieczyszczeń powietrza

Ćwiczenie 1

Zapal świeczkę i  przez ok.1 min. przytrzymaj na wysokości kilku cm nad płomieniem płytkę szklaną. Następnie zgaś świeczkę. Obejrzyj powierzchnię płytki (zamiast świeczki możesz  użyć znicza nagrobkowego – zachowaj ostrożność przy zdejmowaniu  nagrzanej pokrywy!). Jeśli masz do dyspozycji mikroskop, obejrzyj dokładnie zanieczyszczenia na płytce.
Odpowiedz na pytania:
Jaki  wpływ na czystość powietrza ma ogrzewanie budynków przy pomocy pieców węglowych?
Dlaczego w starych, zabytkowych obszarach miejskich zastępuje się ogrzewanie węglowe elektrycznym lub gazowym?

Ćwiczenie 2

Kilka liści ze stojącego przy ruchliwej ulicy drzewa opłucz w zlewce z wodą. Następnie zawartość zlewki przelej przez filtr z  bibuły  (można również wykorzystać filtry do kawy). Obejrzyj  filtr. Jeśli masz do dyspozycji mikroskop, obejrzyj kroplę wody przed i po filtrowaniu.

Ćwiczenie 3

Kawałek bezbarwnej taśmy  samoprzylepnej przyklej do zewnętrznej powierzchni szyby (najlepiej przy ruchliwej ulicy). Oderwij ją i porównaj powierzchnię nowej taśmy i tej odklejonej od szyby. Jeśli masz do dyspozycji mikroskop lub lupę przyjrzyj się bliżej zanieczyszczeniom.
 Na podstawie obserwacji z ćwiczeń 2 i 3, oraz wiadomości z  biologii  odpowiedz na pytania:
a) Jakie znaczenie dla stanu czystości powietrza w miastach, a więc również dla naszego zdrowia  mają: 
      -  intensywne opady,
      - drzewa sadzone przy ruchliwych ulicach?
b) W jaki sposób organizm człowieka zabezpieczony jest przed dostaniem się zanieczyszczeń pyłowych do płuc podczas oddychania ?
(odpowiedź:  pyły  o rozmiarach powyżej 5 • 10-6 m  zatrzymywane są w górnych drogach oddechowych zaopatrzonych w nabłonek migawkowy)

Ćwiczenie 4 – filtr elektrostatyczny

Przygotuj rurkę szklaną o średnicy ok. 3 cm i długości ok. 20 cm. Wyloty rurki zatkaj „korkami” wykonanymi ze styropianu. Wbij w nie 2 długie gwoździe. W jednym z korków wykonaj dodatkowy otwór i wsuń rurkę do napojów. Przy pomocy gruszki gumowej napełnij przez rurkę filtr dymem papierosowym. Wystające gwoździe połącz z biegunami maszyny elektrostatycznej (z pracowni fizycznej), pokręć korbką.
Obejrzyj osad na ściankach filtra i wyobraź sobie płuca palacza...


 


Autor: Sławomir Rylewicz, ZSZiO, Sułkowice

Temat: Badanie czystości wody

Wlać wodę do szklanki, ustawić na krawędzi stolu, oświetlić strumieniem lampy lub latarki od dolu. Doświadczenie można wykonać dla: wody prosto z kranu, wody odstanej, wody przefiltrowanej.

Oczekiwane wyniki: jeśli nie ma smugi świetlnej w szklance z wodą to znaczy, że woda jest czysta, obecność smugi świadczy o zanieczyszczeniu.


Autor: Kinga Rysz, ZSRCKU, Czernichów

Temat: Metody ograniczania zanieczyszczenia powietrza atmosferycznego

Ćwiczenie 1
Wymień sposoby walki z emisją szkodliwych substancji do atmosfery.

Ćwiczenie 2
Zapytaj wśród swoich znajomych kto segreguje odpady. A może sam(a) tego nie robisz? Postaraj się namówić trzy osoby (lub rodziny) do segregacji odpadów.  Przekonując ich użyj odpowiednich argumentów, wykorzystaj swoją wiedzę.

Ćwiczenie 3
Dowiedz się jaka organizacja czuwa nad stanem zanieczyszczenia powietrza w Twojej okolicy i jakie są normy stężenia dwutlenku węgla, tlenku węgla, dwutlenku siarki. Czy normy te zostały przekroczone w ostatnim miesiącu? Jeśli tak, wykonaj wykres zależności stężenia danej substancji od dnia miesiąca dla wszystkich substancji. Zastanów się kiedy ich stężenie było największe i dlaczego? Co ma istotny wpływ na tego typu zanieczyszczenie? Czy Ty możesz je jakoś ograniczyć?  

 


Autor: Danuta Witecka, ZSZ PGNiG, Kraków

Temat: Nowoczesne postępowanie z odpadami

W piramidzie należy umieścić poszczególne metody postępowania dotyczące odpadów wg [hierarchia]:

a) skladowanie,

b) spalanie,

c) segregacja,

d) recykling.

Odpowiedz na pytanie: jak należy postępować z odpadami?

Kliknij obrazek, aby zobaczyć powiększenie (19KB)

 top

ESPERE / ACCENT

last updated 16.12.2004 08:30:00 | © ESPERE-ENC 2003 - 2013