|
|
 |
|
Eksperyment opisany poniżej pozwala sprawdzić które gazy są gazami cieplarnianymi.
Do jego przeprowadzenia potrzebne są:
|
1 |
retorta (obj. 1 l), okrągła, z przezroczystego szkła |
|
1 |
termometr (dokładność wskazań 0,1°) |
|
1 |
zamknięcie retorty, przewiercone na wylot tak aby umieścić w nim termometr |
|
1 |
lampa emitująca promieniowanie podczerwone |
|
1 |
stoper |
| |
statyw, uchwyty |
| |
dwutlenek węgla (CO2) |
| |
metan [F+; R: 12; S: 2-9-16-33] |
| |
woda |
| |
sprężone powietrze albo pompka do roweru |
|
do wyboru |
inne gazy (np. azot, tlen, itp.) |
Przygotuj eksperyment tak jak pokazano na rys. 1:
|
|
 |
|
Rysunek 1: Przygotowanie eksperymentu (odległość między lampą a butelką: ok. 20 cm) © 2004 Seesing, Tausch Universität-Duisburg-Essen, Duisburg
|
Umieść termometr w zatyczce retorty. Napełnij retortę dwutlenkiem węgla. Zamknij retortę zatyczką i upewnij się, że zbiorniczek termometru znajduje się pośrodku retorty. Skieruj promieniowanie podczerwone na retortę przez 5 minut. Mierz temperaturę co 30 sekund.
Powtórz eksperyment używając: a) powietrza, b) metanu [UWAGA! Metan jest łatwopalny a jego gęstość jest mniejsza niż gęstość powietrza.], c) powietrza nasyconego parą wodną (dodaj trochę wody do powietrza wewnątrz retorty i potrząśnij nią kilka razy przed eksperymentem), d) do wyboru: innych gazów
Zanotuj zmierzone wartości w tabeli poniżej:
| |
temperatura |
|
czas [sek.] |
dwutlenek węgla |
powietrze (suche) |
metan |
powietrze (wilgotne) |
. |
. |
|
0 |
. |
. |
. |
. |
. |
. |
|
30 |
. |
. |
. |
. |
. |
. |
|
60 |
. |
. |
. |
. |
. |
. |
|
90 |
. |
. |
. |
. |
. |
. |
|
120 |
. |
. |
. |
. |
. |
. |
|
150 |
. |
. |
. |
. |
. |
. |
|
180 |
. |
. |
. |
. |
. |
. |
|
210 |
. |
. |
. |
. |
. |
. |
|
240 |
. |
. |
. |
. |
. |
.. |
|
270 |
. |
. |
. |
. |
. |
. |
|
300 |
. |
. |
. |
. |
. |
. |
|
Zaprezentuj wszystkie wyniki pomiarów na poniższym wykresie. Najpierw określ zakres skali temperatury i umieść odpowiednie wartości na wykresie.
|
|
 |
|
objaśnienia: temperature - temperatura, course of temperature - przebieg temperatury, time - czas
|
Uszereguj testowane gazy wg ich zdolności do pochłaniania promieniowania cieplnego. Zacznij od gazu, który pochłania ciepło najlepiej. Wpisz następujące symbole do kratek: >> znacznie lepiej niż…; > lepiej niż…; >= tylko trochę lepiej niż…
Wyjaśnij przyczyny takiego wyniku eksperymentu. |
|
Który z testowanych gazów wywołuje efekt cieplarniany o największym natężeniu? Uzasadnij odpowiedź. |
|
O tej stronie:
Autorzy: M. Seesing, M. Tausch - Universität Duisburg-Essen, Duisburg / Niemcy Recenzent: Dr. Pascal Guyon, Max Planck Insitute for Chemistry, Moguncja, Niemcy - 2004-05-10 Ostatnia aktualizacja: 2004-05-13 Tłumaczenie na język polski: dr Anita Bokwa, Uniwersytet Jagielloński, Kraków |
|
 |
|