Cele edukacyjne projektu ESPERE
1) Założeniem ESPERE-ENC jest zaprezentowanie uczniom aktualnego stanu wiedzy o systemie klimatycznym oraz ewentualnego wpływu jego przyszłych zmian. Bezstronne wyjaśnienie tych zagadnień powinno z jednej strony polepszyć zrozumienie problemów związanych ze zmianami klimatu i wpływem antropogenicznym na klimat, z drugiej zaś pozwoli ono uniknąć myślenia o możliwych przyszłych zmianach klimatu jako o okropnych apokaliptycznych wizjach, co lansują niektóre mass media.
2) Dzięki współpracy naukowców, projektantów stron www oraz pedagogów ESPERE-ENC gwarantuje, że prezentowane treści będą przygotowane tak aby jak najlepiej służyć użytkownikom, czyli uczniom. Wysoka jakość edukacyjna i pedagogiczna zostanie zapewniona poprzez współpracę z pedagogami i autorami podręczników oraz korektę dokonaną poprzez członków Edukacyjnej Rady Doradczej. Pedagodzy uzupełnią dodatkowo teksty ćwiczeniami, przykładowymi doświadczeniami i wskazówkami dotyczącymi wykorzystania tych materiałów w nauczaniu.
3) ESPERE-ENC zagwarantuje, że wszystkie szkoły będą mogły korzystać z przygotowanych materiałów. Będzie je można otrzymać w oryginale na CD-romie, lub w wersji internetowej ściągniętej z sieci.
4) ESPERE-ENC kładzie szczególny nacisk na promocję nauczania wspieraną internetowo, wykorzystującą komputerowe narzędzia wizualizacji (większość z nich może być wykorzystana także przy opracowaniu danych na CD-romach). Naukowcy i pedagodzy będą ściśle współpracować z osobami projektującymi strony www. W późniejszym czasie teksty będą ilustrowane rysunkami, animacjami i dodatkowymi aplikacjami bazującymi na Internecie.
5) Pakiety edukacyjne ESPERE zobrazują, że teorie, które są omawiane w szkole funkcjonują w przyrodzie i w codziennym życiu. Pomoże to ukazać tzw. integracja dydaktyczna, polegająca na połączeniu zagadnień teoretycznych i praktycznych w krótkich tekstach. Pakiety edukacyjne ESPERE będą odpowiednie do realizacji tego typu podejścia, nie będą one wymagały czytania dodatkowych tekstów objaśniających. Niemniej jednak zostanie opracowana krótka całościowa synteza podstawowych informacji o systemie klimatycznym w celu ułatwienia zrozumienia jego funkcjonowania.
6) ESPERE-ENC promuje aktywny udział uczniów i nauczycieli w programie, tam gdzie oprzyrządowanie dostępne w szkole na to pozwoli. Zaangażowanie szkół jest zaplanowane od początku, a konkurs szkolny powinien zwiększyć atrakcyjność tej formy współpracy. Będą dostępne także interaktywne narzędzia internetowe (forum, czat) aby umożliwić uczniom i nauczycielom zadawanie pytań, krytykowanie i ocenę zawartości oraz układu stron w celu ich dalszego polepszania.
7) ESPERE-ENC polepszy komunikację międzynarodową wśród pedagogów i promować będzie międzynarodowe projekty szkolne. |