|
|
|
|
|
|
|
Sandra Schmidtpott - temat: Stratosfera
Materiały na zajęcia lekcyjne |
|
|
Wprowadzenie przy pomocy ilustracji i burzy mózgów
|
|
|
Po omówieniu tematu "Budowa troposfery", kiedy to uczniowie już pokrótce zapoznali się z budową atmosfery, przystąpiliśmy do bliższego zapoznania się z poszczególnymi warstwami. Do wprowadzenia uczniów w temat użyłam zdjęcia (można je wyświetlać na rzutniku pisma albo na rzutniku multimedialnym), które przedstawia chmury stratosferyczne nad Szwecją (proszę kliknąć na zdjęcie!). |
Uczniowie zostali poproszeni aby się wypowiedzieć spontanicznie z czym kojarzy im się to zdjecie i co ono może przedstawiać. Odpowiedzi były bardzo różne, np. sylwester na górze Brocken (Niemcy), zimno, chmury, wczesny ranek. Jeden z uczniów użył określenia "wysokie chmury" i to ułatwilo przybliżenie tematyki lekcji. Następnie stopniowo okazało się, że fotografia przedstawia chmury stratosferyczne, znajdujące się wysoko ponad tropopauzą.
Wypowiedzi w trakcie dyskusji
Budowa atmosfery |
|
|
Rycina nr 2 (proszę kliknąć na miniaturkę!) została wykorzystana w dalszej części lekcji. Pokazuje ona zmiany temperatury i ciśnienia w poszczególnych warstwach atmosfery. Nazwy warstw podane w oryginalnych materiałach ESPERE zostały wymazane w wersji ryciny używanej w czasie lekcji. |
Uczniowie zostali poproszeni o nazwanie poszczególnych warstw (powtórka z zajęć o budowie troposfery). Następnie wszystkie fakty pokazane na rycinie zostały zwerbalizowane. Szczególnie dokładnie przedyskutowano zróżnicowanie temperatury i ciśnienia w profilu pionowym.
Skład powietrza w stratosferze |
|
|
Stratosfera, jako warstwa atmosfery bezpośrednio przylegająca do troposfery, jest szczególnie istotna i dlatego w dalszej kolejności poświęcono jej uwagę. Aby wprowadzić uczniów w to zagadnienie użyłam ryciny nr 3 (proszę kliknąć na miniaturkę!). |
Uczniowie zrozumieli, że koncentracja ozonu jest największa w stratosferze. W tym punkcie zajęć można szerzej omówić zagadnienia związane z ozonem. Sporo materiału na ten temat jest dostępne na stronach internetowych ESPERE. Ja jednak zamierzam przedyskutować to zagadnienie bardziej szczegółowo w kontekście freonów (CFC) i dziury ozonowej na kolejnych zajęciach, dlatego też nie wykorzystałam tutaj całego dostępnego materiału.
|
|
|
Utrwalanie wiadomości
|
|
|
W czasie wykonywania zadań dostarczonych w postaci akruszy ćwiczeń, uczniowie zdobywali wiedzę albo pracując samodzielnie, albo parami. W czasie wykonywania zadań uczniowie korzystali ze stron internetowych ESPERE. Wyniki zostały utrwalone w postaci prezentacji w programie Power Point i przedstawione kolegom z klasy w czasie zajęć.
|
|
|
Arkusze ćwiczeń
|
Strony internetowe ESPERE dotyczące tematu "Stratosfera" (poziom podstawowy)
Pakiet 1: Podstawowe pojęcia dotyczące wyższych warstw atmosfery oraz prowadzone tam obserwacje
Pakiet 2: Dziura ozonowa i freony
|
|
|
|