espere Environmental Science Published for Everyobody Round the Earth
Printer friendly version of this page
Strona główna    Strona ESPERE International    Forum ESPERE    !GIFT2010!    Kontakt   
Międzynarodowe Towarzystwo Naukowe ESPERE
Projekt ESPERE-ENC
Projekt
Aktualności
Dokumentacja
Dla nauczycieli
* Warsztaty
* Materiały
Dla uczniów
ENCYKLOPEDIA KLIMATOLOGICZNA
O klimacie pokrótce
Forum
Newsletter
Lista linków
Uwagi techniczne
     
Sandra Schmidtpott - temat: Stratosfera

Materiały na zajęcia lekcyjne 


Wprowadzenie przy pomocy ilustracji i burzy mózgów

Stratosphärenwolken

Po omówieniu tematu "Budowa troposfery", kiedy to uczniowie już pokrótce zapoznali się z budową atmosfery, przystąpiliśmy do bliższego zapoznania się z poszczególnymi warstwami. Do wprowadzenia uczniów w temat użyłam zdjęcia (można je wyświetlać na rzutniku pisma albo na rzutniku multimedialnym), które przedstawia chmury stratosferyczne nad Szwecją (proszę kliknąć na zdjęcie!).

Uczniowie zostali poproszeni aby się wypowiedzieć spontanicznie z czym kojarzy im się to zdjecie i co ono może przedstawiać. Odpowiedzi były bardzo różne, np. sylwester na górze Brocken (Niemcy), zimno, chmury, wczesny ranek. Jeden z uczniów użył określenia "wysokie chmury" i to ułatwilo przybliżenie tematyki lekcji. Następnie stopniowo okazało się, że fotografia przedstawia chmury stratosferyczne, znajdujące się wysoko ponad tropopauzą.

Wypowiedzi w trakcie dyskusji 

Budowa atmosfery

Physikalische Größen

Rycina nr 2 (proszę kliknąć na miniaturkę!) została wykorzystana w dalszej części lekcji. Pokazuje ona zmiany temperatury i  ciśnienia w poszczególnych warstwach atmosfery. Nazwy warstw podane w oryginalnych materiałach ESPERE zostały wymazane w wersji ryciny używanej w czasie lekcji.

Uczniowie zostali poproszeni o nazwanie poszczególnych warstw (powtórka z zajęć o budowie troposfery). Następnie wszystkie fakty pokazane na rycinie zostały zwerbalizowane. Szczególnie dokładnie przedyskutowano zróżnicowanie temperatury i ciśnienia w profilu pionowym.

Skład powietrza w stratosferze

Ozonschicht

Stratosfera, jako warstwa atmosfery bezpośrednio przylegająca do troposfery, jest szczególnie istotna i dlatego w dalszej kolejności poświęcono jej uwagę. Aby wprowadzić uczniów w to zagadnienie użyłam ryciny nr 3 (proszę kliknąć na miniaturkę!).

Uczniowie zrozumieli, że koncentracja ozonu jest największa w stratosferze. W tym punkcie zajęć można szerzej omówić zagadnienia związane z ozonem. Sporo materiału na ten temat jest dostępne na stronach internetowych ESPERE.  Ja jednak zamierzam przedyskutować to zagadnienie bardziej szczegółowo w kontekście freonów (CFC) i dziury ozonowej na kolejnych zajęciach, dlatego też nie wykorzystałam tutaj całego dostępnego materiału.

 

Utrwalanie wiadomości

W czasie wykonywania zadań dostarczonych w postaci akruszy ćwiczeń, uczniowie zdobywali wiedzę albo pracując samodzielnie, albo parami. W czasie wykonywania zadań uczniowie korzystali ze stron internetowych ESPERE. Wyniki zostały utrwalone w postaci prezentacji w programie Power Point i przedstawione kolegom z klasy w czasie zajęć.

 

Arkusze ćwiczeń

Download PDF


=> Arkusz ćwiczeń nr 1

Warunki meteorologiczne
w całej atmosferze
i w stratosferze


=> Arkusz ćwiczeń nr 2

Warunki panujące
w stratosferze

 


Strony internetowe ESPERE dotyczące tematu "Stratosfera" (poziom podstawowy)

Pakiet 1: Podstawowe pojęcia dotyczące wyższych warstw atmosfery oraz prowadzone tam obserwacje  

Pakiet 2: Dziura ozonowa i freony

 top

ESPERE / ACCENT

last updated 13.07.2004 16:14:46 | © ESPERE-ENC 2003 - 2013