espere Environmental Science Published for Everyobody Round the Earth
Printer friendly version of this page
Strona główna    Strona ESPERE International    Forum ESPERE    !GIFT2010!    Kontakt   
Pogoda
podstawy
1. Pogoda i fronty atmosferyczne
- Pogoda i klimat
- Układy ciśnienia
- Fronty atmosferyczne
* Ćwiczenie 1
* Ćwiczenie 2
* Ćwiczenie 3
* Ćwiczenie 4
* Ćwiczenie 5
* Ćwiczenie 6
* Ćwiczenie 7
2. Cyrkulacja atmosfery 1
3. Ludowe prognozy pogody
więcej
     
 

Pogoda

Wiadomości podstawowe

Ćwiczenie 6
Wiatr w muzyce

 

podstawywięcej
podstawywięcej
podstawywięcej
podstawywięcej
podstawywięcej
podstawywięcej
podstawywięcej
podstawywięcej
 

 

Utwory muzyczne naśladują czasem dźwięki wzięte z życia codziennego, np. płynącą wodę, pracę maszyny, no i oczywiście wiatr i burzę we wszystkich ich odmianach. Przy użyciu współczesnej techniki można nawet stworzyć utwór instrumentalny bez prawdziwej muzyki, a składający się tylko z dźwięków bądź to nagranych, bądź też wygenerowanych przez komputer.
Utwór taki może przedstawiać różnego rodzaju działania, obrazy i myśli, które zainspirowały twórcę, i które mają także poprowadzić wyobraźnię słuchacza poprzez taki utwór.

 

Antonio Vivaldi
Źródło: www.klassika.info/Komponisten/Vivaldi/index.html


Antonio Vivaldi (1678-1741)

W jego op. 8 głęboki dźwięk skrzypiec i wrażenie szybkiego tempa wyrażone poprzez nuty szesnastki oddają groźne pomruki burzy. 
 

 

Inne przykłady:

Maurice Ravel (1875-1937), np. utwór: Les Grands Vents Venus d' Outre-Mer

Claude Debussy (1862-1918), np. utwór na chór i orkiestrę: Le Printemps / Salut Printemps (Wiosna/Witaj wiosno)

Modest Musorgski (1839-1881), np. utwory fortepianowe "Obrazki z wystawy"

Więcej na ten temat:

po angielsku: www.tiscali.co.uk/reference/encyclopaedia/hutchinson/m0019055.html
po niemiecku: www.klassika.info/Begriffe/Programmmusik/

Zadanie

Zastanów się, które instrumenty muzyczne byś wybrał aby naśladować wiatr.

Jaką rolę pełnią różne instrumenty w wielkiej orkiestrze gdy ta naśladuje burzę?

Czy muzyka powinna przekazywać treści poza muzyczne?

 

Kliknij na link poniżej aby posłuchać muzyki:

 http://www.classicalarchives.com/debussy.html


Proszę wybrać z prac Debussy'ego następującą sekcję:
*Preludes
*Preludes Book 1
a następnie posłuchać:
Le vent dans la plaine (D. Worrall)

Czy słyszysz wiatr?

Można też spróbować pod adresem: 

 http://www.classicalarchives.com/artists/bachauer.html

i posłuchać No 7.
Ce Qu'a vu le vent d'ouest (Co zobaczył zachodni wiatr)

Jakie różne cechy może mieć wiatr?

 


Jakie treści słyszysz w tych utworach? 
Jak wyjaśnisz swoje skojarzenia?
Czy sam grasz na jakimś instrumencie?
Czy potrafisz stworzyć muzykę bez użycia instrumentu muzycznego?

 

 

O tej stronie:
Autor: G. Bauer, Prof. dr H. Schrettenbrunner - University of Nürnberg - Niemcy
Konsultacja dydaktyczna: dr Y. Schleicher / J. Heres - University of Nürnberg - Niemcy
ostatnia aktualizacja: 09.09.2003
Tłumaczenie na język polski: dr Anita Bokwa, Uniwersytet Jagielloński, Kraków

 

 top

ESPERE / ACCENT

last updated 01.03.2005 09:32:26 | © ESPERE-ENC 2003 - 2013