|
|
|
|
|
|
|
|
|
Klimat i rolnictwo
Dowiedz się więcej! |
Wstęp
Postępująca degradacja ziemi, wody i zasobów ekosystemów, wynikająca z nadmiernej eksploatacji, sprawia, że odpowiednie zaopatrzenie w żywność ponad 6-miliardowej populacji świata staje się coraz trudniejsze. Ze względu na wzajemną zależność systemów produkcji żywności na świecie, konsekwencje zmian w światowym wzorcu podaży i popytu mogą dotknąć więcej, niż tylko kilka miejsc na Ziemi. |
|
|
|
|
|
We wstępie do części „Wiadomości podstawowe” tematu Żywność i Klimat wspomnieliśmy, że zmiany klimatyczne w różnych regionach świata spowodowane globalnym ociepleniem mogą wpływać na produkcję żywności, na występowanie szkodników i chorób roślin uprawnych oraz na koszty produkcji. Pokazaliśmy też, że negatywne skutki zmiany klimatu w niewspółmiernym stopniu dotkną ubogich.
W części „Dowiedz się więcej!” będziemy mówili o rozwoju rolnictwa w przeszłości i o tym, jak będzie się ono zmieniało w przyszłości pod wpływem nowych warunków klimatycznych. Będziemy mówili o stosowaniu modeli komputerowych do prognozowania przyszłych zmian i o tym, co można zrobić, aby uniknąć niepożądanych skutków globalnego ocieplenia.
Jako przykład obszaru bardzo wrażliwego na zmiany klimatu posłuży tu region śródziemnomorski. Na nim w szczególności skoncentrujemy się w trzecim rozdziale. Pokażemy, jak wykorzystać modele komputerowe do przewidywania zmian w rolnictwie i w innych sektorach gospodarki. |
1. Przeszłość i teraźniejszość
- Rośliny uprawne - Chwasty, choroby i szkodniki - Najważniejsze katastrofy klimatyczne w przeszłości, które miały wpływ na produkcję żywności * Ćwiczenie 1 * Ćwiczenie 2 * Ćwiczenie 3
2. Przewidywanie przyszłości
- Stan obecny i wątpliwości związane z przyszłością - Od rozwoju przemysłu do globalnych zmian klimatycznych - Przykład kraju rozwijającego się: Egipt - Przykład kraju rozwiniętego: Hiszpania * Ćwiczenie 1 * Ćwiczenie 2 * Ćwiczenie 3
3. Susza w rejonie Śródziemnomorskim
- Znaczenie suszy - Czynniki powodujące susze - Zapobieganie suszom * Ćwiczenie 1 * Ćwiczenie 2 * Ćwiczenie 3
|
|
|
O tej stronie:
Autorzy: Marta Moneo i Ana Iglesias - Universidad Politécnica de Madrid - Hiszpania 1. Recenzent: Alex de Sherbinin - CIESIN, Columbia University - USA 2. Recenzent: Lily Parshall - Goddard Institute for space studies, Columbia University - USA Konsultacja dydaktyczna: Emilio Sternfeld - Colegio Virgen de Mirasierra - Hiszpania ostatnia aktualizacja: 12/05/2004 Tłumaczenie na język polski: Mgr Sebastian Wypych, Dr Anita Bokwa, Uniwersytet Jagielloński, Kraków
|
|
|
|