|
|
Eksperyment opisany poniżej pozwala sprawdzić które gazy są gazami cieplarnianymi.
Do jego przeprowadzenia potrzebne są:
1 |
retorta (obj. 1 l), okrągła, z przezroczystego szkła |
1 |
termometr (dokładność wskazań 0,1°) |
1 |
zamknięcie retorty, przewiercone na wylot tak aby umieścić w nim termometr |
1 |
lampa emitująca promieniowanie podczerwone |
1 |
stoper |
|
statyw, uchwyty |
|
dwutlenek węgla (CO2) |
|
metan [F+; R: 12; S: 2-9-16-33] |
|
woda |
|
sprężone powietrze albo pompka do roweru |
do wyboru |
inne gazy (np. azot, tlen, itp.) |
Przygotuj eksperyment tak jak pokazano na rys. 1:
|
|
|
Rysunek 1: Przygotowanie eksperymentu (odległość między lampą a butelką: ok. 20 cm) © 2004 Seesing, Tausch Universität-Duisburg-Essen, Duisburg
|
Umieść termometr w zatyczce retorty. Napełnij retortę dwutlenkiem węgla. Zamknij retortę zatyczką i upewnij się, że zbiorniczek termometru znajduje się pośrodku retorty. Skieruj promieniowanie podczerwone na retortę przez 5 minut. Mierz temperaturę co 30 sekund.
Powtórz eksperyment używając: a) powietrza, b) metanu [UWAGA! Metan jest łatwopalny a jego gęstość jest mniejsza niż gęstość powietrza.], c) powietrza nasyconego parą wodną (dodaj trochę wody do powietrza wewnątrz retorty i potrząśnij nią kilka razy przed eksperymentem), d) do wyboru: innych gazów
Zanotuj zmierzone wartości w tabeli poniżej:
|
temperatura |
czas [sek.] |
dwutlenek węgla |
powietrze (suche) |
metan |
powietrze (wilgotne) |
. |
. |
0 |
. |
. |
. |
. |
. |
. |
30 |
. |
. |
. |
. |
. |
. |
60 |
. |
. |
. |
. |
. |
. |
90 |
. |
. |
. |
. |
. |
. |
120 |
. |
. |
. |
. |
. |
. |
150 |
. |
. |
. |
. |
. |
. |
180 |
. |
. |
. |
. |
. |
. |
210 |
. |
. |
. |
. |
. |
. |
240 |
. |
. |
. |
. |
. |
.. |
270 |
. |
. |
. |
. |
. |
. |
300 |
. |
. |
. |
. |
. |
. |
|
Zaprezentuj wszystkie wyniki pomiarów na poniższym wykresie. Najpierw określ zakres skali temperatury i umieść odpowiednie wartości na wykresie.
|
|
|
objaśnienia: temperature - temperatura, course of temperature - przebieg temperatury, time - czas
|
Uszereguj testowane gazy wg ich zdolności do pochłaniania promieniowania cieplnego. Zacznij od gazu, który pochłania ciepło najlepiej. Wpisz następujące symbole do kratek: >> znacznie lepiej niż…; > lepiej niż…; >= tylko trochę lepiej niż…
Wyjaśnij przyczyny takiego wyniku eksperymentu. |
Który z testowanych gazów wywołuje efekt cieplarniany o największym natężeniu? Uzasadnij odpowiedź. |
O tej stronie:
Autorzy: M. Seesing, M. Tausch - Universität Duisburg-Essen, Duisburg / Niemcy Recenzent: Dr. Pascal Guyon, Max Planck Insitute for Chemistry, Moguncja, Niemcy - 2004-05-10 Ostatnia aktualizacja: 2004-05-13 Tłumaczenie na język polski: dr Anita Bokwa, Uniwersytet Jagielloński, Kraków |
|
|
|