espere Environmental Science Published for Everyobody Round the Earth
Printer friendly version of this page
Strona główna    Strona ESPERE International    Forum ESPERE    !GIFT2010!    Kontakt   
Troposfera
podstawy
więcej
1. Utlenianie i pomiary
2. Promieniowanie i gazy cieplarniane
3. Ozon i pożary
- reakcje ozonowe
- nadmiar ozonu
- pożary
* Ćwiczenie 1
* Ćwiczenie 2
4. Gazy atmosferyczne
     
 

Download

 

Troposfera

Dowiedz się więcej!

Ćwiczenie 2

Eksperyment dotyczący smogu fotochemicznego

 

 

 

podstawywięcej
podstawywięcej
podstawywięcej
podstawywięcej
podstawywięcej
podstawywięcej
podstawywięcej
podstawywięcej
 

UWAGA: niektóre substancje chemiczne używane w tym doświadczeniu sa szkodliwe. Zachowaj szczególną ostrożność!

Ryc. 1. Eksperyment dotyczący smogu fotochemicznego.
©Tausch, von Wachtendonk: Chemie 2000+;  Buchner Verlag, Bamberg 2001

E1

Napromieniowanie: (doświadczenie należy wykonać przy włączonym wentylatorze odprowadzjącym dym i opary! Użyj folii aluminiowej jako ochrony przed promieniowaniem UV!)
Reaktor z chłodzoną wodą lampą immersyjną (450 ml) należy napełnić 2 ml tetrachloroetanu [Xn,N; R: 40-51/53; S: 2-23-36/37-61], oraz, do ok. 1 cm wysokości, szklanymi paciorkami lub kółeczkami i świeżymi liśćmi.
Włącz chłodzenie wodą i  naświetlaj przez 25 minut za pomocą lampy immersyjnej (150 W - UV, wysokociśnieniowa lampa z parami rtęci).

E2

Ekstrakcja i filtracja: (eksperyment groupowy)
Włóż pocięte liście i piasek kwarcowy do moździerza i rozetrzyj z metanolem [T,F; R: 11-23/24/25-39/23/24/25; S: 1/2-7-16-36/37-45]. Następnie przefiltruj zielony roztwór.
Przygotuj ekstrakty z napromieniowanych i nienapromieniowanych liści z tegoi samego gatunku drzewa.

E3

Chromatografia cienkowarstwowa: (eksperyment grupowy)
Podziel płat folii aluminiowej pokrytej żelem silikonowym na 2 części i wydziel po 2 miejsca, gdzie będą nałożone oba ekstrakty, opisane w E2. Aby uzyskać chromatogram cienkowarstwowy użyj jako rozpuszczalnika mieszanki zawierającej eter (o punkcie wrzenia w zakresie 30-50°C)[F+,Xn,N; R: 12-51/53-65-66-67; S: 9-16-29-33-61-62], benzynę (o punkcie wrzenia w zakresie100-140°C)[F, Xn, N; R: 11-38-51/53-65-67; S: 9-16-23-24-33-61-62]  i 2-propanol [F, Xi; R: 11-36-67; S: 2-7-16-24/25-26] w proporcjach 25:25:5.

 

 

W tym eksperymencie możesz otrzymać różne wyniki w zależności od tego jakich liści użyjesz i od czasu napromieniowania. Niemniej jednak wyniki te będą bardzo podobne do tych, które pokazano na ryc. 2.

 

Z1

Które barwniki zostały uszkodzone lub zniszczone?
Po czym to można poznać?

Ryc. 2. Chromatogram cienkowarstwowy ekstraktów z nienapromieniowanych (A) i napromieniowanych (B) liści.
[1: punkt nałożenia ekstraktu; 2,3,4: ksantofil; 5: chlorofil a ; 6: chlorofil b; 7 ß-karoten]
© 2004 Seesing, Tausch; Universität-Duisburg-Essen, Duisburg

 

Z2

Eksperyment z niszczeniem liści (E1) jest przykładem procesów, które mogą zachodzić także w przyrodzie. Warunki panujące w reaktorze nie sa jednak takie tak w przyrodzie, częściowo są znacznie bardziej ekstremalne niż w troposferze czy stratosferze. 
Wpisz odpowiednie słowa do tabeli poniżej (np. wyższy, niższy, krótszy, dłuższy, inny, prawie taki sam itp.) określające procesy i warunki w troposferze i stratosferze w porównaniu z tymi w eksperymencie:

 

troposfera

stratosfera

ciśnienie gazu

 

 

skład mieszanki gazowej

 

 

czas napromieniowania

 

 

okresowość napromieniowania (rytm dobowy)

 

 

długość fali świetlnej ( l )

 

 

system otwarty/zamknięty

 

 

dynamika zmian masy gazu

 

 

temperatura mieszaniny gazów

 

 

 

Ryc. 3. Prognozy zmian całkowitej zawartości ozonu w atmosferze w różnych szerokościach geograficznych (rysunek po lewej stronie) i na różnych wysokościach (rysunek po prawej stronie).
Objaśnienia: decrease - spadek, altitude - wysokość n.p.m., year - rok
[Lit.: G. Mégie, Ozon, Springer, Berlin 1989]
© 2004 Seesing, Tausch; Universität-Duisburg-Essen, Duisburg

 

Z3

Zinterpretuj prognozy zawartości ozonu pokazane na ryc. 3. Co jest bardziej alarmujące: zmiana całkowitej zawartości ozonu czy też zmiana w jego pionowym rozkładzie? Uzasadnij odpowiedź.

Z4

Popatrz na pionowy rozkład ozonu za 60 lat (ryc. 3, po prawej). Jakie zjawisko zostało pokazane w sposób modelowy w eksperymencie?
1. dziura ozonowa
2. smog fotochemiczny
3. dziura ozonowa i smog fotochemiczny
Uzasadnij swoją odpowiedź.

Z5

ß-karoten ma słaby punkt, w którym łatwo go zaatakować. 
Które z reakcji z ryc. 4 mogą mieć miejsce w eksperymencie E1?
Uzasadnij swoją odpowiedź.

 

Ryc. 4. Reakcje, w których może brac udział ß-karoten
Objaśnienia: UV-light - promieniowanie UV, weak point - słaby punkt 
© 2004 Schmidt, Seesing, Tausch; Universität-Duisburg-Essen; Duisburg

 

 

O tej stronie:
Autorzy: M. Seesing, M. Tausch - Universität Duisburg-Essen, Duisburg / Niemcy
Recenzent: Dr Rolf Sander - Max Planck Institute for Chemistry, Moguncja - 2004-05-18
Ostatnia aktualizacja: 2004-05-13
Tłumaczenie na język polski: dr Anita Bokwa, Uniwersytet Jagielloński, Kraków

 top

ESPERE / ACCENT

last updated 09.09.2005 10:11:56 | © ESPERE-ENC 2003 - 2013