|
|
|
|
|
|
|
|
|
Człowiek i klimat
Dowiedz się więcej! |
2. Jaki będzie świat po ociepleniu?
Ćwiczenie 1
|
|
|
|
|
|
1. Odpowiedzcie na pytania indywidualnie lub w grupach
a) Co to jest scenariusz? Co różni scenariusze klimatyczne od prognozy pogody?
b) Wszystkie scenariusze używane przez naukowców tworzących modele klimatyczne zakładają, że nawet jeśli teraz powstrzymamy wzrost emisji gazów cieplarnianych, to i tak temperatura w atmosferze będzie się podnosić przez następne stulecie, a poziom morza będzie się podnosił przez następne tysiąclecie. Dlaczego tak się stanie? |
2. Znajdź argumenty za i przeciw
|
|
|
Źródło: www.letsgroworganic.co.uk
|
|
|
Wyższe temperatury mogą doprowadzić do częstszych i gwałtowniejszych opadów. To może na przykład wpłynąć na uprawę pomidorów, ponieważ szkodzi im grad i zalewanie, potrzebują one w okresie wzrostu równomiernej dostawy wody i światła. W ten sposób wyższa temperatura dotknie hodowców pomidorów, ponieważ uzyskają oni mniejsze plony. Być może dotkną także Ciebie, bo będziesz musiał płacić więcej za pomidory? |
Tekst powyżej opisuje wpływ zmian klimatycznych na zbiory pomidorów, na hodowców i na Ciebie. Takie zmiany mogą też bezpośrednio wpływać na twoje życie, na przykład imprezy organizowane na świeżym powietrzu czy zawody sportowe mogą zostać odwołane z powodu złej pogody.
|
Za :-) |
Przeciw :-( |
Susza |
|
|
Gwałtowniejsze opady śniegu i deszczu |
|
|
Wyższe temperatury w ciągu dnia |
|
|
Więcej promieniowania słonecznego |
|
|
Mniej promieniowania słonecznego |
|
|
Silniejszy wiatr |
|
|
Przygotuj tabelę jak ta powyżej i napisz jak poszczególne elementy i zjawiska klimatyczne mogą wpłynąć na twoje życie. Sklasyfikuj te konsekwencje jako pozytywne albo negatywne (zauważ że nie wszystkie pola muszą zostać wypełnione - być może są zjawiska klimatyczne/zmiany, które wydają Ci się TYLKO pozytywne albo TYLKO negatywne). |
3. Scenariusze klimatyczne i emisja CO2 |
|
|
Scenariusze zmian emisji CO2 w nadchodzącym stuleciu, według czterech różnych wariantów. Źródło: IPCC Kliknij na rycinę, aby zobaczyć ją w powiększeniu! (60Kb)
|
|
|
Przestudiuj wykres i odnieś się do tego co tekst "Przewidywana emisja" mówi na temat czterech scenariuszy nakreślonych przez panel klimatyczny (IPCC). Wykres pokazuje jak emisja CO2 może rozwinąć się w przyszłości, dla każdego z czterech scenariuszy.
Jak sądzisz, dlaczego powiększy się ona tak bardzo w scenariuszu A2? Dlaczego emisja zmniejszy się po roku 2050 w scenariuszu A1? Dlaczego B1 jest scenariuszem, w którym jest najmniejsza emisja CO2? |
O tej stronie:
Autorzy: Ellen K. Henriksen i Camilla Schreiner - University of Oslo - Norwegia Recenzent: Andreas Tjernshaugen - CICERO (Center for International Climate and Environmental Research) - Oslo - Norwegia - 2004-01-20 Konsultacja dydaktyczna: Nina Arnesen - Marienlyst school in Oslo - Norwegia - 2004-03-10 ostatnia aktualizacja: 2004-03-27 Tłumaczenie na język polski: mgr Sebastian Wypych, dr Anita Bokwa, Ewa Wala, Uniwersytet Jagielloński, Kraków |
|
|
|