|  | 
         
          |  |  |  |  |  |   
          |  | 
   
    |  |  | 
       
Człowiek i klimatDowiedz się więcej! |  
  
    | 2. Jaki będzie świat po ociepleniu?  Ćwiczenie 1    |  |  |  |  |  
        
          |  | 
  
    | 1. Odpowiedzcie na pytania indywidualnie lub w grupacha) Co to jest scenariusz? Co różni scenariusze  klimatyczne od prognozy pogody? b) Wszystkie scenariusze używane przez naukowców tworzących modele klimatyczne zakładają, że nawet jeśli teraz powstrzymamy wzrost emisji gazów cieplarnianych, to i tak temperatura w atmosferze będzie się podnosić przez następne stulecie, a poziom morza będzie się podnosił przez następne tysiąclecie. Dlaczego tak się stanie? 
 |    
  
    | 2. Znajdź argumenty za i przeciw  |  
   
    | 
         
          |   |   
          |  |   
          | 
               Źródło:  www.letsgroworganic.co.uk |  |  | 
       Wyższe temperatury mogą doprowadzić do częstszych i gwałtowniejszych opadów. To może na przykład wpłynąć na uprawę pomidorów, ponieważ szkodzi im grad i zalewanie, potrzebują one w okresie wzrostu równomiernej dostawy wody i światła. W ten sposób wyższa temperatura dotknie hodowców pomidorów, ponieważ uzyskają oni mniejsze plony. Być może dotkną także Ciebie, bo będziesz musiał płacić więcej za pomidory?
 |    
  
    | Tekst powyżej opisuje wpływ zmian klimatycznych na zbiory pomidorów, na hodowców i na Ciebie. Takie zmiany mogą też bezpośrednio wpływać na twoje życie, na przykład imprezy organizowane na świeżym powietrzu czy zawody sportowe mogą zostać odwołane z powodu złej pogody. 
 
|  | Za :-) | Przeciw :-( |  
| Susza |  |  |  
| Gwałtowniejsze opady śniegu i deszczu |  |  |  
| Wyższe temperatury w ciągu dnia |  |  |  
| Więcej promieniowania słonecznego |  |  |  
| Mniej promieniowania słonecznego |  |  |  
| Silniejszy wiatr |  |  |  Przygotuj tabelę jak ta powyżej i napisz jak poszczególne elementy i zjawiska klimatyczne mogą wpłynąć na twoje życie. Sklasyfikuj te konsekwencje jako pozytywne albo negatywne (zauważ że nie wszystkie pola muszą zostać wypełnione - być może są zjawiska klimatyczne/zmiany, które wydają Ci się TYLKO pozytywne albo TYLKO negatywne).
 |    
  
    | 3. Scenariusze klimatyczne i emisja CO2   |  
   
    | 
         
          |   |   
          |  |   
          | 
               Scenariusze zmian emisji CO2 w nadchodzącym stuleciu, według czterech różnych wariantów. Źródło: IPCC
 Kliknij na rycinę, aby zobaczyć ją w powiększeniu! (60Kb)
 |  |  | 
       Przestudiuj wykres i odnieś się do tego co tekst "Przewidywana emisja" mówi na temat czterech scenariuszy nakreślonych przez panel klimatyczny (IPCC). Wykres pokazuje jak emisja CO2 może rozwinąć się w przyszłości, dla każdego z czterech scenariuszy.  Jak sądzisz, dlaczego powiększy się ona tak bardzo w scenariuszu A2? Dlaczego emisja zmniejszy się po roku 2050 w scenariuszu A1? Dlaczego B1 jest scenariuszem, w którym jest najmniejsza emisja CO2? 
 |    
  
    | 
O tej stronie:Autorzy: Ellen K. Henriksen i Camilla Schreiner - University of Oslo - NorwegiaRecenzent: Andreas Tjernshaugen - CICERO (Center for International Climate and Environmental Research) - Oslo - Norwegia - 2004-01-20
 Konsultacja dydaktyczna: Nina Arnesen - Marienlyst school in Oslo - Norwegia - 2004-03-10
 ostatnia aktualizacja: 2004-03-27
 Tłumaczenie na język polski: mgr Sebastian Wypych, dr Anita Bokwa, Ewa Wala, Uniwersytet Jagielloński, Kraków
 
 |  |  |  |