espere Environmental Science Published for Everyobody Round the Earth
Printer friendly version of this page
Strona główna    Strona ESPERE International    Forum ESPERE    !GIFT2010!    Kontakt   
Klimat i rolnictwo
podstawy
1. Rośliny a klimat
2. Zmiany klimatu
- Wpływ na rośliny
- Udział rolnictwa
- Produkcja żywności w przyszłości
* Ćwiczenie 1
* Ćwiczenie 2
* Ćwiczenie 3
3. Susza w basenie Morza Śródziemnego
więcej
     
 

Download

 

Klimat i rolnictwo 

Wiadomości podstawowe

2. Zmiany klimatu

Ćwiczenie 2
Eksperyment dotyczący efektu cieplarnianego

 

podstawywięcej
podstawywięcej
podstawywięcej
podstawywięcej
podstawywięcej
podstawywięcej
podstawywięcej
podstawywięcej
 

 

Rysunek pokazuje w uproszczony sposób, jak wzrost CO2 w atmosferze wpływa na intensyfikację efektu cieplarnianego.

 

 

Efekt cieplarniany
Autor: Julia Heres

Objaśnienia do rysunku

1. Pożary lasów powodują emisje CO2 do atmosfery.
2. Wydobywające się spaliny zawierają duże ilości CO2.
3. CO2 rozprzestrzenia się w atmosferze
4. Promieniowanie krótkofalowe przenika przez atmosferę.
5. Powierzchnia ziemi częściowo odbija, a częściowo pochłania promieniowanie. Promieniowanie pochłonięte (krótkofalowe) jest zamieniane na ciepło (promieniowanie długofalowe).
6. Powierzchnia ziemi wypromieniowuje ciepło (promieniowanie długofalowe, podczerwone).
7. Promieniowanie cieplne Ziemi jest pochłaniane przez gazy cieplarniane, np. CO2, i wypromieniowywane, częściowo w kierunku powierzchni ziemi.
8. Niższe warstwy atmosfery ocieplają się.

Efekt cieplarniany jest procesem naturalnym. Bez niego temperatura na Ziemi byłaby tak niska, że zamarzlibyśmy na śmierć. W wyniku wzrostu koncentracji CO2 w atmosferze, promieniowanie długofalowe jest w większym stopniu pochłaniane przez ten gaz i wypromieniowywane do atmosfery. Rezultatem tego jest wzrost temperatury na Ziemi.

 

EKSPERYMENT

Możesz wykonać symulację efektu cieplarnianego przeprowadzając eksperyment opisany poniżej.

Potrzebujesz:

- pudełka,
- szyby do przykrycia pudełka,
- 2 termometrów elektrycznych,
- eksperyment należy przeprowadzić w słoneczny dzień.

Tok postępowania:

1. Postaw pudełko na dworze w słoneczny dzień.
2. Połóż jeden termometr w środku pudełka, a drugi obok pudełka.
3. Teraz przykryj pudełko pokrywką.
4. Po 15 minutach porównaj temperaturę na obu termometrach.

1. temperatura wewnątrz pudełka                     2. temperatura na zewnątrz pudełka
(zdjęcie: Sarah Ancot)

 

CZY POTRAFISZ ODPOWIEDZIEĆ NA PONIŻSZE PYTANIA?


1. Który termometr wskazuje wyższą temperaturę, dlaczego?

2. Przyjrzyj się jeszcze raz dokładnie rysunkowi i wypełnij luki w poniższym tekście.

Promieniowanie ............................ przenika przez pokrywkę. Na dnie pudelka promieniowanie to jest ........................ Następnie jest ono zamieniane na .................................. To promieniowanie jest pochłaniane i emitowane przez pokrywkę. W ten sposób promieniowanie cieplne pozostaje wewnątrz pudełka i ......................... powietrze.

3. Zastanów się, które procesy zwiększają emisję CO2 do atmosfery.
Czy te procesy mogą być zahamowane lub ograniczone?

Linki:

www.treibhauseffekt.com

www.uni-koblenz.de/~odseich/klima/

 

 

O tej stronie:
Autor: S. Ancot - University of Nürnberg - Niemcy
Konsultacja dydaktyczna: Prof. dr H. Schrettenbrunner / J. Heres - University of Nürnberg - Niemcy
ostatnia aktualizacja: 29.10.2003
Tłumaczenie na język polski: dr Anita Bokwa, Ewa Wala, Uniwersytet Jagielloński, Kraków

 top

ESPERE / ACCENT

last updated 06.03.2005 17:26:55 | © ESPERE-ENC 2003 - 2013