espere Environmental Science Published for Everyobody Round the Earth
Printer friendly version of this page
Strona główna    Strona ESPERE International    Forum ESPERE    !GIFT2010!    Kontakt   
Człowiek i klimat
podstawy
więcej
1. Czy człowiek zmienia klimat?
- Zmiany w koncentracji
- Zaobserwowane zmiany
- Bezwładność klimatu
- Sprzężenia zwrotne
- Nagłe zmiany
* Ćwiczenie 1
* Ćwiczenie 2
2. Jaki będzie świat po ociepleniu?
3. Jak zapobiegać zmianom klimatu?
     
 

Download

 
 

Człowiek i klimat

Dowiedz się więcej!

1. Czy człowiek zmienia klimat?

 

Ćwiczenie 1

 

 

podstawywięcej
podstawywięcej
podstawywięcej
podstawywięcej
podstawywięcej
podstawywięcej
podstawywięcej
podstawywięcej
 

1. Zapoznaj się z wykresem

Rycina po prawej stronie ilustruje zmiany temperatury i stężenia CO2 w powietrzu w ostatnich 400 000 lat.

Opisz tendencje zmian i wahania widoczne na obu wykresach. Czy dostrzegasz coś ciekawego w przebiegu stężenia CO2 w ostatnim okresie?
 

Zmiany temperatury (dolny wykres) i koncentracji CO2 (górny wykres) w ostatnich 400 000 lat; wartości uzyskane dzięki rekonstrukcji na podstawie pomiarów rdzeni lodowych na stacji Wostok na Antarktydzie. 
Źródło: UNEP/GRID-Arendal, Norwegia 
Kliknij na rycinę, aby zobaczyć ją w powiększeniu! (101 kB)

 

2. Sprawdź dane dla twojego kraju!

a) Podziel źródła energii przedstawione na diagramie słupkowym na paliwa kopalne albo niekopalne ("alternatywne").  

b) Dowiedz się jakie źródła energii są używane w twoim kraju. Podziel je na kopalne i niekopalne źródła energii.  

c) Spróbuj wykonać podobny wykres przedstawiający zużycie energii w twoim kraju.
 

Zużycie energii na świecie w 1999 r.
Objaśnienia: oil - ropa naftowa, coal - węgiel, natural gaz - gaz, biomass - biomasa, nuclear power - elektrownie jądrowe, hydro power - elektrownie wodne, renewable - odnawialne źródła energii 
Źródło: UNEP/GRID-Arendal, Norwegia
Kliknij na rycinę, aby zobaczyć ją w powiększeniu! (49 kB)

 

Elektrownia wiatrowa
Źródło: National Renewable Energy Laboratory
http://www.nrel.gov/data/pix/

3. Skąd pochodzi energia zużywana w regionie, w którym mieszkasz?

a) Dowiedz się, czy są budynki w pobliżu miejsca twojego zamieszkania,  które używają innych źródeł energii niż te, które wymieniłeś w punkcie 2.

b) Napisz o alternatywnych źródłach energii, które mogłyby być używane w regionie, gdzie mieszkasz i w twoim kraju w przyszłości.
 

 

4. Poszukaj informacji w miejscu twojego zamieszkania i w Internecie!

a) Wejdź na stronę http://www.climatehotmap.org/. Znajdziesz tam mapę ukazującą zmiany, które mogą zostać wywołane przez efekt cieplarniany w różnych częściach świata. Czy któreś z tych zmian dotyczą twojego kraju?

b) Porozmawiaj z ludźmi dorosłymi (na przykład twoimi dziadkami) o tym, jaki był klimat, kiedy oni byli młodzi. Kiedy kwiaty zakwitały  na wiosnę? Jakie były opady śniegu w zimie? Czy oni sądzą, że coś zmieniło się od czasów, gdy byli młodzi?

c) Jakie problemy mogą być związane z odwoływaniem się do pamięci ludzkiej w celu oszacowania zachodzących zmian klimatycznych?
 

Mapa przedstawia lokalne skutki globalnego ocieplenia.
Źródło: http://www.climatehotmap.org (kliknij aby powiększyć, 97 kB)

 


O tej stronie:
Autorzy: Ellen K. Henriksen i Camilla Schreiner - University of Oslo - Norwegia
Recenzent: Andreas Tjernshaugen - CICERO (Center for International Climate and Environmental Research) - Oslo - Norway - 2004-01-20
Konsultacja dydaktyczna: Nina Arnesen - Marienlyst school in Oslo - Norwegia - 2004-03-10
ostatnia aktualizacja: 2004-03-27
Tłumaczenie na język polski: mgr Sebastian Wypych, dr Anita Bokwa, Gabriela Brodacka, Uniwersytet Jagielloński, Kraków
 

 top

ESPERE / ACCENT

last updated 26.02.2005 15:13:18 | © ESPERE-ENC 2003 - 2013