|
|
|
|
|
|
|
|
|
Człowiek i klimat
Dowiedz się więcej! |
1. Czy człowiek zmienia klimat?
Ćwiczenie 1
|
|
|
|
|
|
1. Zapoznaj się z wykresem
Rycina po prawej stronie ilustruje zmiany temperatury i stężenia CO2 w powietrzu w ostatnich 400 000 lat.
Opisz tendencje zmian i wahania widoczne na obu wykresach. Czy dostrzegasz coś ciekawego w przebiegu stężenia CO2 w ostatnim okresie?
|
|
|
|
Zmiany temperatury (dolny wykres) i koncentracji CO2 (górny wykres) w ostatnich 400 000 lat; wartości uzyskane dzięki rekonstrukcji na podstawie pomiarów rdzeni lodowych na stacji Wostok na Antarktydzie. Źródło: UNEP/GRID-Arendal, Norwegia Kliknij na rycinę, aby zobaczyć ją w powiększeniu! (101 kB)
|
|
2. Sprawdź dane dla twojego kraju!
a) Podziel źródła energii przedstawione na diagramie słupkowym na paliwa kopalne albo niekopalne ("alternatywne").
b) Dowiedz się jakie źródła energii są używane w twoim kraju. Podziel je na kopalne i niekopalne źródła energii.
c) Spróbuj wykonać podobny wykres przedstawiający zużycie energii w twoim kraju.
|
|
|
|
Zużycie energii na świecie w 1999 r. Objaśnienia: oil - ropa naftowa, coal - węgiel, natural gaz - gaz, biomass - biomasa, nuclear power - elektrownie jądrowe, hydro power - elektrownie wodne, renewable - odnawialne źródła energii Źródło: UNEP/GRID-Arendal, Norwegia Kliknij na rycinę, aby zobaczyć ją w powiększeniu! (49 kB)
|
|
|
|
Elektrownia wiatrowa Źródło: National Renewable Energy Laboratory http://www.nrel.gov/data/pix/
|
|
|
3. Skąd pochodzi energia zużywana w regionie, w którym mieszkasz?
a) Dowiedz się, czy są budynki w pobliżu miejsca twojego zamieszkania, które używają innych źródeł energii niż te, które wymieniłeś w punkcie 2.
b) Napisz o alternatywnych źródłach energii, które mogłyby być używane w regionie, gdzie mieszkasz i w twoim kraju w przyszłości. |
4. Poszukaj informacji w miejscu twojego zamieszkania i w Internecie!
a) Wejdź na stronę http://www.climatehotmap.org/. Znajdziesz tam mapę ukazującą zmiany, które mogą zostać wywołane przez efekt cieplarniany w różnych częściach świata. Czy któreś z tych zmian dotyczą twojego kraju?
b) Porozmawiaj z ludźmi dorosłymi (na przykład twoimi dziadkami) o tym, jaki był klimat, kiedy oni byli młodzi. Kiedy kwiaty zakwitały na wiosnę? Jakie były opady śniegu w zimie? Czy oni sądzą, że coś zmieniło się od czasów, gdy byli młodzi?
c) Jakie problemy mogą być związane z odwoływaniem się do pamięci ludzkiej w celu oszacowania zachodzących zmian klimatycznych?
|
|
|
|
Mapa przedstawia lokalne skutki globalnego ocieplenia. Źródło: http://www.climatehotmap.org (kliknij aby powiększyć, 97 kB)
|
|
O tej stronie:
Autorzy: Ellen K. Henriksen i Camilla Schreiner - University of Oslo - Norwegia Recenzent: Andreas Tjernshaugen - CICERO (Center for International Climate and Environmental Research) - Oslo - Norway - 2004-01-20 Konsultacja dydaktyczna: Nina Arnesen - Marienlyst school in Oslo - Norwegia - 2004-03-10 ostatnia aktualizacja: 2004-03-27 Tłumaczenie na język polski: mgr Sebastian Wypych, dr Anita Bokwa, Gabriela Brodacka, Uniwersytet Jagielloński, Kraków |
|
|
|