espere Environmental Science Published for Everyobody Round the Earth
Printer friendly version of this page
Strona główna    Strona ESPERE International    Forum ESPERE    !GIFT2010!    Kontakt   
Człowiek i klimat
podstawy
1. Czy człowiek zmienia klimat?
2. Jaki będzie świat po ociepleniu?
- Przykład 1: Europa
- Przykład 2: Indie
- Konsekwencje dla ludzi
* Ćwiczenie 1
* Ćwiczenie 2
3. Jak zapobiegać zmianom klimatu?
więcej
     
 

Człowiek i klimat

Wiadomości podstawowe

Wpływ zjawisk pogodowych i klimatycznych na życie ludzi

Przykład 2

Czekając na deszcz w Indiach 

Styczeń 2003 r.: stan Andhra Pradesh w Indiach zmaga się z suszą już od 4 lat z rzędu. „Dotychczas mogliśmy polegać na deszczach”, mówi rolnik Middi Muthialappa.
 

 

podstawywięcej
podstawywięcej
podstawywięcej
podstawywięcej
podstawywięcej
podstawywięcej
podstawywięcej
podstawywięcej
 

Wraz z żoną Sumkama i czwórką dzieci uprawiają orzechy ziemne. Przez ostatnich kilka lat opady deszczu były zupełnie nieprzewidywalne.

”W zeszłym roku deszcz przyszedł nagle i nastała powódź. Potem wszystko wyschło, a uprawy orzechów zmarnowały się.”

Nie wiadomo, czy zostało to spowodowane zwykłymi wahaniami pogodowymi, czy też rolnicy z Andhra Pradesh winą mają obarczyć trwałe zmiany klimatu. Wiele jednak wskazuje na to, że w przyszłości opady w Indiach będą jeszcze bardziej nieprzewidywalne. Stworzy to ogromne problemy dla 680 milionów rolników tego kraju, spośród których tylko mała część ma dostęp do systemów nawadniania, pozwalających utrzymać prawidłowe nawodnienie upraw niezależnie od opadów deszczu. Dla większości rolników plony są uzależnione od opadów atmosferycznych.

Ubodzy rolnicy

Siedzimy w małym domku zrobionym z gliny – materiału dobrze chroniącego przed upałem. Z sufitu zwisa przyćmiona żarówka. Tylko ci mieszkańcy, którzy są właścicielami wielkich farm, mogą sobie pozwolić na rowery, samochody i telewizory.

 

1. BIEDA. Mieszkanki stanu Andhra Pradesh na zewnątrz ich domu zbudowanego z gliny.
Zdjęcie: CICERO/Guro Aandahl

Rodzina Muthialappa ma tylko dziesięć arów ziemi uprawnej, co w przybliżeniu odpowiada wielkości jednego i pół boiska do piłki nożnej. Dochody z uprawy są tak niewielkie, że nie pozwalają im na odłożenie żadnych oszczędności.

Rodzice, Middi i Sukama nigdy nie nauczyli się czytać ani pisać. Ich najstarszy, piętnastoletni  syn chodził do szkoły, ale opuścił ją po ukończeniu piątej klasy i obecnie pomaga ojcu w polu.  13-letnia córka także nie chodzi do szkoły; pomaga matce w domu. „Przez wiele godzin muszę wyczekiwać w kolejce przy pompie w wiosce, by zdobyć wodę” - mówi. „Latem jest susza i wtedy kolejka posuwa się jeszcze wolniej.”

Jej 11-letni młodszy brat oraz 8-letnia siostra chodzą do szkoły. Ale po lekcjach muszą pomagać w domu. Sędziwy ojciec Middiego jest chory i nie rusza się z domu.
„Potrzebuje lekarstw, a dzieci potrzebują jedzenia” -  rozpacza Sunkama. - „Ale nie mamy na to pieniędzy.”

Brak deszczu to głód 

Gdy spodziewany deszcz nie nadchodzi, rodzinie Muthialappa grozi głód. Gdy w danym roku warunki pogodowe są takie jak zwykle to zbierają oni około 20 worków orzechów, z tego 14 sprzedają, a resztę zachowują jako nasiona na następny rok. Za pieniądze uzyskane ze sprzedaży rodzina może kupić pożywienie i inne potrzebne im rzeczy. Jednakże w zeszłym roku zebrali oni tylko 4 worki orzechów. „To nawet nie wystarczy na nasiona” - mówi Middi.

Middi i Sumkama nie mają oszczędności w banku. Żywią się ze swoich własnych małych upraw, posiadają także krowę i byka. Krowa dostarcza mleka, a wół jest potrzebny do orania, Middi odkłada więc decyzję o sprzedaży zwierząt tak długo, jak tylko może. Ale rodzina potrzebuje pieniędzy na pożywienie, nasiona, nawóz i środki owadobójcze. Kiedy jest susza, nie łatwo także o pokarm dla zwierząt.
 

 

W okresach suszy, Middi, Sumkamma i ich najstarszy syn podejmują prace na farmach, które mają systemy nawadniania zasilane wodami podziemnymi z własnych studni, dzięki czemu mogą zbierać plony przez cały rok. Ich zarobek jest mały: około 20-25 rupi (0,4 euro) na dzień dla Middiego, i 15-20 rupi (0,3 euro) na dzień dla Sumkmy i jej syna. To nie jest wiele, nawet, jeśli wziąć pod uwagę, że ceny w Indiach są o wiele niższe niż w krajach Europy. Niełatwo jest też znaleźć pracę, ponieważ wiele osób jest dotkniętych przez suszę.

„W tym roku drżymy ze strachu przed latem” – mówi Middi. „Już prawie nie mamy wody pitnej, a jest dopiero styczeń. Nie chcę myśleć o tym, co będzie w maju.”
 

2. ORZESZKI ZIEMNE. Biedni wieśniacy pracują obierając orzeszki ziemne z łupin w stanie Andhra Pradesh. Te orzeszki ziemne należą do bogatszych właścicieli ziemskich, których stać na inwestycję w maszyny (niebieska maszyna na zdjęciu) i nawadnianie (woda w rurach i kanałach). Wieśniacy nie dostają żadnych pieniędzy za swoją pracę, ale mogą używać maszyny przy obieraniu swoich niewielkich plonów.
Zdjęcie: CICERO/Guro Aandahl
Kliknij na rycinę aby zobaczyć ją w powiększeniu! (264 kB)


Dane o klimacie Indii

Indie mają tropikalny klimat monsunowy. Opady atmosferyczne występują podczas pory deszczowej, pomiędzy czerwcem a wrześniem, natomiast przez resztę roku jest raczej sucho.
 

3. Mapa pokazuje obszary w Indiach, które są obecnie szczególnie narażone na suszę. Kolorem niebieskim zaznaczono obszary, na których więcej wody jest dostarczane przez deszcz niż wyparowuje pod wpływem wysokiej temperatury, natomiast kolorami od żółtego do brązowego zaznaczono regiony, gdzie parowanie jest większe niż opady. Czym ciemniejszy odcień koloru brązowego, tym bardziej suchy jest dany region.
Źródło: CICERO
Kliknij, aby zobaczyć powiększony obraz, (51 kB)

4. Mapa przedstawia wyniki otrzymane przy użyciu modelu klimatycznego. Pokazuje, które obszary mogą być szczególnie narażone na występowanie suszy za 50 lat, jesli nastąpi prognozowane ocieplenie klimatu. Jak widać, zagrożenie suszą może wtedy obejmować więcej obszarów niż obecnie. 
Źródło: CICERO
Kliknij na rycinę aby zobaczyć ją w powiększeniu! (52 kB)


O tej stronie:
Autor: Camilla Schreiner - CICERO (Center for International Climate and Environmental Research - Oslo) - Norwegia
1. Recenzent: Andreas Tjernshaugen - CICERO - Norwegia - 2004-01-20
2. Recenzent: Knut Alfsen - Statistics Norway - Norwegia - 2003-09-12
Konsultacja dydaktyczna: Nina Arnesen - Marienlyst school in Oslo - Norwegia - 2004-03-10
ostatnia aktualizacja: 2004-03-27
Tłumaczenie na język polski: Mgr Sebastian Wypych, Dr Anita Bokwa, Uniwersytet Jagielloński, Kraków
 

 top

ESPERE / ACCENT

last updated 23.01.2005 13:56:29 | © ESPERE-ENC 2003 - 2013