|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| Troposfera | | | Stratosfera | | | Pogoda | | | Chmury i aerozole | | | Klimat miasta | | | Oceany | | | Klimat i rolnictwo | | | Człowiek i klimat | | | |
|
|
|
Encyklopedia Klimatologiczna ESPERE
Witamy w Encyklopedii Klimatologicznej!
Encyklopedia składa się z 10 działów tematycznych. Każdy dział jest podzielony na 6-8 pakietów edukacyjnych, opracowanych osobno dla poziomu gimnazjum (podstawy) i liceum (więcej). Pakiet edukacyjny zawiera określona liczbę 2-4 tekstów naukowych oraz 2-3 ćwiczeń.
Poniżej znajduje się szczegółowy opis struktury encyklopedii.
|
Jak się poruszać po Encyklopedii?
W prawym górnym rogu każdej strony Encyklopedii znajduje się nawigator pól tematycznych. Przy jego pomocy można wybrać pole tematyczne oraz poziom (podstawowy lub rozszerzony). Ponadto nawigator pokazuje w jakim polu i na jakim poziomie znajdujemy się w danej chwili. W lewej części ekranu, wzdłuż strony, znajduje się pasek z linkami do poszczególnych pakietów edukacyjnych wybranego pola i poziomu. Po kliknięciu na wybrany pakiet pokazują sie linki do tekstów i ćwiczeń z tego pakietu. Na tym pasku można też wybrać poziom (podstawowy lub rozszerzony).
|
|
|
Troposfera |
|
|
|
Wiadomości podstawowe
1. Wiadomości wstępne o troposferze
- Zmiany temperatury wraz z wysokością - Troposfera a powierzchnia Ziemi - Z czego składa się powietrze troposferyczne? * Ćwiczenie 1: Powietrze i temperatura * Ćwiczenie 2: Klimat lokalny
2. Efekt cieplarniany, promieniowanie i biosfera
- Promieniowanie i efekt cieplarniany - Gazy cieplarniane - Co wydzielają do powietrza rośliny? - Pożary lasów * Ćwiczenie 1: Pożary lasów * Ćwiczenie 2: Promieniowanie cieplne i gazy cieplarniane * Ćwiczenie 3: Model cieplarniany
3. Ozon i tlenki azotu
- Ozon - co to jest i jaką odgrywa rolę? - Tlenki azotu - jaką odgrywają rolę i jak się tworzą? - Smog ozonowy * Ćwiczenie 1: Działanie ozonu * Ćwiczenie 2: Smog ozonowy |
|
Dowiedz się więcej!
1. Główne utleniacze i pomiary
- Utlenianie w atmosferze - Procesy chemiczne zachodzące w atmosferze nocą - Metody pomiarowe: spektroskopia * Ćwiczenie 1: OH, NO3 i utlenianie * Ćwiczenie 2: Promieniowanie, pochłanianie i kolor
2. Promieniowanie, gazy cieplarniane i efekt cieplarniany
- Bilans promieniowania Ziemi i efekt cieplarniany - Gazy cieplarniane: dwutlenek węgla i metan - Para wodna i chmury * Ćwiczenie 1: eksperymenty z CO2 i wodą * Ćwiczenie 2: model cieplarni
3. Ozon i pożary lasów
- Dlaczego ozon jest niebezpieczny? (reakcje chemiczne) - Regulacja nadmiaru ozonu - Rola pożarów lasów * Ćwiczenie 1: chemiczne własności ozonu * Ćwiczenie 2: eksperyment modelowy na temat fotosmogu * Ćwiczenie 3: pożary lasów w Europie
4. Gazy w atmosferze
- Rozmieszczenie - Stężenie |
|
|
Stratosfera |
- Budowa pionowa atmosfery - Skład chemiczny powietrza stratosferycznego - Pomiary w stratosferze * Ćwiczenie 1: budowa pionowa atmosfery * Ćwiczenie 2: quiz o pomiarach meteorologicznych
- Powstawanie ozonu - Chlorofluorowęglowodory (CFC) i dziura ozonowa * Ćwiczenie 1: Ozon: cykl Chapmana * Ćwiczenie 2: Ozon i promieniowanie |
|
- Procesy fizyczne zachodzące w stratosferze - Lotnictwo: jego rozwój i wpływ na klimat * Ćwiczenie 1: Quiz o lotnictwie i klimacie * Ćwiczenie 2: Transport, rozpad ozonu i wpływ CFC
- Ozon stratosferyczny: historia, powstawanie i pochłanianie - Procesy chemiczne z udziałem chloru i powstawanie dziury ozonowej - Chlorofluorowęglowodory i wodorochlorofluorowęglowodory - Dziura ozonowa i globalne ocieplenie – źródło nieporozumienia - Ochładzanie w stratosferze * Ćwiczenie 1: dwukomorowy fotoreaktor * Ćwiczenie 2: Ozon: tworzenie się, rozmieszczenie, absorpcja |
|
|
Pogoda |
|
|
|
- Pogoda i klimat - Ośrodki wysokiego i niskiego ciśnienia - Fronty atmosferyczne: chłodne, ciepłe i zokludowane * Ćwiczenie 1 - front chłodny * Ćwiczenie 2 - obrazy satelitarne frontu chłodnego * Ćwiczenie 3 - front ciepły
- Cyrkulacja lokalna - Ogólna cyrkulacja atmosfery - El Nińo * Ćwiczenie 1 - ciśnienie atmosferyczne i komórka Hadleya * Ćwiczenie 2 - efekt cieplarniany i globalna cyrkulacja * Ćwiczenie 3 - pogoda bez wpływu El Nino (1) * Ćwiczenie 4 - pogoda bez wpływu El Nino (2) * Ćwiczenie 5 - pogoda kształtowana przez El Nino
3. Ludowe prognozy pogody
- Słońce, księżyc, tęcza - Rośliny i zwierzęta - Prognozy długoterminowe * Ćwiczenie 1 - czy jutro będzie słonecznie? * Ćwiczenie 2 - quiz o klimacie lata * Ćwiczenie 3 - historia ludowych przepowiedni |
|
- Nagłe wezbrania wód - Powodzie - Rodzaje burz * Ćwiczenie 1 - zmiany pogody przy przemieszczaniu się niżu atmosferycznego * Ćwiczenie 2 - rodzaje chmur * Ćwiczenie 3 - sporządź prognozę pogody
- Wiatry w skali globalnej - Oscylacja Południowa i historia El Nino - Oscylacja Północnego Atlantyku * Ćwiczenie 1 - Oscylacja Południowa * Ćwiczenie 2 - La Nina i jej wpływ na klimat Ziemi * Ćwiczenie 3 - pożary buszu
3. Biometeorologia
- Zmiany środowiskowe a zdrowie człowieka - Pogoda a nasze zdrowie - Ochładzanie wiatrem * Ćwiczenie 1 - sporządź prognozę pogody dla lata * Ćwiczenie 2 - obserwacje pogody w lecie * Ćwiczenie 3 - gorący lipiec 2003 r. |
|
|
Chmury i aerozole |
|
|
|
- Woda w atmosferze - Tworzenie się chmur - Rodzaje chmur * Ćwiczenie 1 - Quiz - woda w powietrzu * Ćwiczenie 2 - Quiz - woda i obieg wody * Ćwiczenie 3 - Quiz - tworzenie się chmur i ich rodzaje * Ćwiczenie 4 - obieg wody
- Źródła pochodzenia - Przemiany - Skutki zdrowotne * Ćwiczenie 1 - Quiz - źródła aerozolu * Ćwiczenie 2 - Quiz - aerozole i ich usuwanie z atmosfery * Ćwiczenie 3 - co wiesz o aerozolach?
3. Słońce i chmury
- Albedo - Wpływ chmur na klimat - Tęcza * Ćwiczenie 1 - Quiz - albedo i kolory * Ćwiczenie 2 - Quiz - chmury i promieniowanie * Ćwiczenie 3 - chmury i klimat |
|
- Tworzenie się kropel - Cechy szczególne chmur - Procesy chemiczne zachodzące w chmurach * Ćwiczenie 1 - jak powstaje chmura? * Ćwiczenie 2 - nazwy chmur * Ćwiczenie 3 - prądy konwekcyjne
- Cechy charakterystyczne cząstek stałych - Przemiany i usuwanie - Cząstki stałe i system oddechowy człowieka * Ćwiczenie 1 - aerozole jako jądra kondensacji * Ćwiczenie 2 - eksperyment: stwórz chmurę sam!
3. Chmury, cząstki stałe i klimat
- Wpływ aerozoli na widzialność - Cząstki stałe i klimat - Bilans radiacyjny * Ćwiczenie 1 - eksperyment: niebieskie niebo, pomarańczowy zachód Słońca * Ćwiczenie 2 - bilans promieniowania * Ćwiczenie 3 - krzyżówka |
|
|
Klimat miasta |
|
|
|
- Co to jest zanieczyszczenie powietrza? - Przyczyny antropogenicznego zanieczyszczenia powietrza - Negatywne skutki zanieczyszczenia powietrza - Obszary szczególnie zagrożone zanieczyszczeniem powietrza * Ćwiczenie 1: Podział zanieczyszczeń powietrza * Ćwiczenie 2: Zanieczyszczenie powietrza
- Czynniki kształtujące klimat miasta - Miejska wyspa ciepła - Lokalna cyrkulacja powietrza * Ćwiczenie 1: Pomiar prędkości wiatru * Ćwiczenie 2: Sprawdź swoją wiedzę! * Ćwiczenie 3: Wiatr w mieście * Ćwiczenie 4: Jak wyprodukować dym potrzebny do eksperymentu? * Ćwiczenie 5: Wiatr we Frankfurcie / Legoland
- Co to są kwaśne deszcze? - Oddziaływanie kwaśnych deszczy na środowisko przyrodnicze - Obszary zagrożone występowaniem kwaśnych deszczy * Ćwiczenie 1: Quiz o przyczynach kwaśnych deszczy * Ćwiczenie 2: Woda opadowa i jej kwasowość |
|
- Rola energetyki i transportu w zanieczyszczaniu powietrza atmosferycznego - Rola przemysłu i innych działów gospodarki w zanieczyszczaniu powietrza atmosferycznego - Oddziaływanie zanieczyszczenia powietrza na inne elementy środowiska oraz na gospodarkę - Metody ograniczania zanieczyszczenia powietrza atmosferycznego * Ćwiczenie 1 - komunikacyjne zanieczyszczenia powietrza * Ćwiczenie 2 - ozon w mieście
- Bilans promieniowania w mieście - Bilans cieplny w mieście - Bilans wodny w mieście - Bioklimat miasta * Ćwiczenie 1: Bilans promieniowania * Ćwiczenie 2: Bilans cieplny * Ćwiczenie 3: Bilans wodny * Ćwiczenie 4: Bioklimat miasta
- Powstawanie kwaśnych deszczy - Oddziaływanie kwaśnych deszczy na zdrowie ludzi i gospodarkę - Co możemy zrobić aby przeciwdziałać kwaśnym deszczom? * Ćwiczenie 1 * Ćwiczenie 2 |
|
|
Oceany |
|
|
|
- własności wody - cyrkulacja oceaniczna - pochłanianie dwutlenku węgla * Ćwiczenie 1 - własności wody * Ćwiczenie 2 - cyrkulacja oceaniczna * Ćwiczenie 3 - cyrkulacja i diagramy klimatyczne * Ćwiczenie 4 - symulacja Golf Sztromu
- fitoplankton i substancje odżywcze - rozwój fitoplanktonu - eutrofizacja * Ćwiczenie 1 - fitoplankton i substancje odżywcze * Ćwiczenie 2 - remineralizacja * Ćwiczenie 3 - rozwój fitoplanktonu * Ćwiczenie 4 - eutrofizacja
3. Gazy wydzielane przez fitoplankton
- gazy siarkowe - aerozole i klimat - gazy z wody morskiej -1 - gazy z wody morskiej -2 * Ćwiczenie 1 - quiz * Ćwiczenie 2 - quiz * Ćwiczenie 3 - fitoplankton |
|
- zmiany klimatu i oceany - Oscylacja Północnego Atlantyku - podnoszenie się poziomu morza * Ćwiczenie 1 - Oscylacja Północnego Atlantyku
- Żelazo w oceanach - Żelazo, pył i klimat - Żelazo i zmiany klimatu * Ćwiczenie 1 - znaczenie żelaza * Ćwiczenie 2 - pochłanianie CO2
3. Gazy wydzielane przez fitoplankton
- wymiana gazowa między atmosferą i oceanem - GAIA i CLAW * Ćwiczenie 1 - quiz * Ćwiczenie 2 - jak oceany pochłaniają CO2? * Ćwiczenie 3 - eksperyment |
|
|
Klimat i rolnictwo |
|
|
|
- Rośliny a środowisko - Rozmieszczenie roślin uprawnych na świecie - Chwasty, choroby i szkodniki * Ćwiczenie 1 * Ćwiczenie 2 * Ćwiczenie 3
- Jak zmiany klimatu wpływają na rośliny? - Udział rolnictwa w wytwarzaniu gazów cieplarnianych - Co stanie się z produkcją żywności w przyszłości? * Ćwiczenie 1 * Ćwiczenie 2 * Ćwiczenie 3
3. Susza w rejonie Śródziemnomorskim
- Co to jest susza? - Typy susz - Susza i pożary * Ćwiczenie 1 * Ćwiczenie 2 * Ćwiczenie 3 |
|
- Rośliny uprawne - Chwasty, choroby i szkodniki - Najważniejsze katastrofy klimatyczne w przeszłości, które miały wpływ na produkcję żywności * Ćwiczenie 1 * Ćwiczenie 2 * Ćwiczenie 3
- Stan obecny i wątpliwości związane z przyszłością - Od rozwoju przemysłu do globalnych zmian klimatycznych - Przykład kraju rozwijającego się: Egipt - Przykład kraju rozwiniętego: Hiszpania * Ćwiczenie 1 * Ćwiczenie 2 * Ćwiczenie 3
3. Susza w rejonie Śródziemnomorskim
- Znaczenie suszy - Czynniki powodujące susze - Zapobieganie suszom * Ćwiczenie 1 * Ćwiczenie 2 * Ćwiczenie 3 |
|
|
Człowiek i klimat |
|
|
|
- Czy klimat się zmienia? - Skąd wiemy, że to ludzie zmieniają klimat? - Źródła emisji * Ćwiczenie 1 * Ćwiczenie 2 * Ćwiczenie 3
- Przykład 1: Europa tonie! - Przykład 2: Czekając na deszcz w Indiach - Konsekwencje dla ludzi * Ćwiczenie 1 * Ćwiczenie 2
3. Jak zapobiegać zmianom klimatu?
- Co ty możesz zrobić? - Co mogą zrobić władze? - Współpraca międzynarodowa * Ćwiczenie 1 * Ćwiczenie 2 |
|
- Zaobserwowane zmiany w koncentracji gazów cieplarnianych w atmosferze - Zaobserwowane zmiany w klimatu Ziemi - Bezwładność systemu klimatycznego - Sprzężenia zwrotne - Nagłe zmiany klimatu * Ćwiczenie 1 * Ćwiczenie 2
- Skutki zmian klimatu w różnych częściach świata - Międzyrządowy Zespół do Spraw Zmian Klimatu (IPCC) - Prognozy emisji gazów cieplarnianych a zmiany klimatu - Zagrożenie i adaptacja * Ćwiczenie 1 * Ćwiczenie 2
3. Jak zapobiegać zmianom klimatu?
- Większa emisja gazów pomimo postępu technologicznego - Handel zezwoleniami na emisje w Unii Europejskiej - Konwencja Klimatyczna ONZ - Protokół z Kioto * Ćwiczenie 1 * Ćwiczenie 2
|
single visits since 2005-12-16
|
|
|
|